Domingo en Colombia!

Dagen rivstartades med att följa med Maria till kyrkan. Inte för att jag är troende, utanför att det helt enkelt skulle vara spännande att se hur en gudstjänst i ett väldigt religiöst land kan se ut :-)

Maria tillhör den evangeliska kyrkan men den katolska har fler anhängare här. Och det var en spännande upplevelse. Började med att hälsa på en massa personer som sa "Gud välsigne dig", var på jag svarade "Amen". Liiite ovant och kände mig väl inte helt bekväm, haha. Maria presenterade mig för pastorns son (högheten själv var sjuk) och han verkade skitglad att jag kommit dit :-)

Själva gudstjänsten började med att en man stod och predikade något som jag inte förstod medan alla besökare bad som att det var domedagen imorgon. Tog väldigt lång tid innan vi fick sätta oss... Som tur var hade jag Nathaly bredvid mig som översatte det mesta till mig under resterande tre timmar.

Det häftigaste under hels besöket var definitivt när vi sjöng. Jävlar vilket ös! Dessutom hade de text som visades under tiden via projektorn. Själv sjöng jag också för fulla muggar!

När allting var slut kom det fram en åtta människor som sa "Gud välsigne dig" och sedan började de ställa en massa olika frågor om Sverige och vilken position kyrkan har här. De anser nog att alla 9 miljoner kommer att hamna i helvetet. Huvudsaken är att jag kommer till samma plats som min familj. Om där är varmt eller molnigt skiter jag faktiskt i. De var i alla fall supertrevliga och jag gjorde mitt bästa för att visa mitt intresse i kyrkan :-) Dock blev jag väldigt upprörd inombords när vi läste en del ur något testamente som handlade om incest och där de kristna anser att araberna härstammar ifrån det. Vidrigt tänkt, enligt mig...

När vi kom hem igen så ringde jag min mormor. Min älskade mormor! Var så roligt att få höra hennes röst. Kommer krama henne stenhårt när vi ses! Under samtalet tyckte hon att jag skulle skaffa ett hus här nere. Jag invände och sa att Colombia är underbart men jag är oerhört tacksam för allt jag har där hemma. Jag är nog svenskare än Jimmie Åkesson!

Ikväll drog jag, Mabel och hennes vän Jhoanna (ja, det är fatiskt rättstavat ;-) till "The beer wagon" som ligger på ett berg som heter "el salto" eller något i den stilen. Utsikten över Bogotá var enastående. Allt ljus! Och så lång ögat kunde nå såg man hus. Plan som lyfte och landade ifrån flygplatsen. Mitt drömande avbröts abrupt av ett konstigt läte som dessutom var högt. Jag vänder mig om och där står en åsna tio meter ifrån mig.... Vad gjorde den där ?!? Å andra sidan var den kanske också sugen på öl. Vad vet jag ;-)

Imorgon blir det som bekant flytt till ett hostel. Ska bli spännande att se vad där bor för typer! Men har redan bestämt träff med folket ifrån huset i nästs vecka.

Sov sött mina små hamstrar

/ Oskar



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0